2018. március 25., vasárnap

Digitális forrásokat felhasználó tevékenység


Blogbejegyzésemben egy digitális forrásokat használó összefoglaló órát szeretnék kidolgozni. Témának a második világháborút választottam, ezen belül pedig az egyetemes részét. Az évfolyam 8. osztályosok lesznek tehát olyan 13, 14 és 15 év közöttiek. Az osztály létszáma 30 fő.
A következő órán témazáró dolgozat lesz, amire ez az óra lesz az összefoglaló óra. Nagyon interaktív és játékos feladatokkal ismétlő órát terveztem a tanulóknak. Ezen az órán használandó tanárközpontú módszerem a megbeszélés, és ha szükséges tanári magyarázat. Az óra során nem alkalmazok frontális munkaformát. Fontos, hogy olyan feladattípusok legyenek a témazáró dolgozatban, ami volt az összefoglaló órán. Az óra során fejlesztendő az esztétikai-művészi tudatosság és kifejezőkészség kompetencia, továbbá a digitális és a hatékony, önálló tanulás kompetenciája.

Ráhangolódás:
1.       0-5: Összefoglaló óra lévén felelés helyett az óra első részében gyors fogalom meghatározás kérdés-felelet módon differenciált egyéni munkaformával, szóbeli meghatározással, és ha szükséges tanári magyarázattal. A tanár felteszi kérdését és az válaszol, aki tudja a választ. A feladat részcélja az ismeretek alkalmazása és gyakorlás.

Jelentésteremtés:

2.       5-25: Az osztály felosztása 6 csoportra a kooperatív tanulásra épülő csoportmunkához. Minden csoport kap egy történelmi vezetőt (Hitler, Sztálin, Churchill, Roosevelt, Tojo, Mussolini), és ezután 10 percben megbeszélik a kapott személy második világháborús céljait. A 6 csoportból 3 a Zanza Tv második világháborús témájában kell, hogy olvasson és videót nézzen, míg a másik 3 csoport egy második világháborúval kapcsolatos honlapot kell megnéznie és ott kikeresni a kapott történelmi személyeket. Minden csoport választ egy csoportvezetőt, aki beszámol a második 10 percben a kapott személyről. A feladatot az óra előtt kiosztott tableteken kell végrehajtani. Ezzel a feladattal a célom a tanulás tanítása és az együttműködésre épülő csoportmunka. A végén tanulói kiselőadás munkamódszerével pedig a kifejezőkészség kompetencia fejlődését segíti a tanulóban. A tanulói kreativitás is erősödik.


3.       25-35: Topográfiai feladat a tanár által kiosztott lapokon, ahol második világháborúval kapcsolatos helyszínek lesznek bejelölve. Feladat ezeknek a meghatározása egyéni munkával. A feladat nemcsak a térképen való eligazodást segíti, hanem a természettudományos kompetencia fejlesztését is szolgálja. A tanulók használhatnak atlaszt is, de a témazáróban már erre nem lesz lehetőség. A munkaforma írásbeli.

Reflexió:
4.       35-45: Az óra utolsó részében a második világháború témájával kapcsolatos IKT feladat lesz. Ide egy Kahoot kvízt választottam. Tanári utasításra a csoportoknak újra kell alakulnia és hagyományos csoportmunka módján kell versenyszerűen kitölteni a kivetített kvízt, amely jó válaszokat a tablateken jelölik. Ebben a részben a digitális kompetencia fejlődését tűztem ki célul. Annak érdekében, hogy ösztönözzem őket a jó válaszra és az ismeretük felelevenítésére, a nyertes csapat számára 5 pluszpontot számolok hozzá a témazáró dolgozatukhoz, ezzel motiválhatók a további tanulásra. Választásom azért esett a Kahoot kvízre, mert itt csak az első 3 helyezett van csak feltűntetve, így a többi csoport nem fog szégyenkezni az eredmények láttán. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Google az oktatásban

Blogbejegyzésemben egy Google alkalmazás felhasználását fogom bemutatni egy általános iskola 7. osztályában. A használt alkalmazás a Google...