Blogbejegyzésemben egy digitális
forrásokat használó összefoglaló órát szeretnék kidolgozni. Témának a második
világháborút választottam, ezen belül pedig az egyetemes részét. Az évfolyam 8.
osztályosok lesznek tehát olyan 13, 14 és 15 év közöttiek. Az osztály létszáma
30 fő.
A következő órán témazáró
dolgozat lesz, amire ez az óra lesz az összefoglaló óra. Nagyon interaktív és
játékos feladatokkal ismétlő órát terveztem a tanulóknak. Ezen az órán
használandó tanárközpontú módszerem a megbeszélés, és ha szükséges tanári magyarázat.
Az óra során nem alkalmazok frontális munkaformát. Fontos, hogy olyan
feladattípusok legyenek a témazáró dolgozatban, ami volt az összefoglaló órán. Az
óra során fejlesztendő az esztétikai-művészi tudatosság és kifejezőkészség
kompetencia, továbbá a digitális és a hatékony, önálló tanulás kompetenciája.
Ráhangolódás:
1. 0-5:
Összefoglaló óra lévén felelés helyett az óra első részében gyors fogalom
meghatározás kérdés-felelet módon differenciált egyéni munkaformával, szóbeli
meghatározással, és ha szükséges tanári magyarázattal. A tanár felteszi kérdését
és az válaszol, aki tudja a választ. A feladat részcélja az ismeretek
alkalmazása és gyakorlás.
Jelentésteremtés:
2. 5-25:
Az osztály felosztása 6 csoportra a kooperatív tanulásra épülő csoportmunkához.
Minden csoport kap egy történelmi vezetőt (Hitler, Sztálin, Churchill,
Roosevelt, Tojo, Mussolini), és ezután 10 percben megbeszélik a kapott személy
második világháborús céljait. A 6 csoportból 3 a Zanza Tv második világháborús
témájában kell, hogy olvasson és videót nézzen, míg a másik 3 csoport egy
második világháborúval kapcsolatos honlapot kell megnéznie és ott kikeresni a kapott
történelmi személyeket. Minden csoport választ egy csoportvezetőt, aki beszámol
a második 10 percben a kapott személyről. A feladatot az óra előtt kiosztott
tableteken kell végrehajtani. Ezzel a feladattal a célom a tanulás tanítása és
az együttműködésre épülő csoportmunka. A végén tanulói kiselőadás munkamódszerével
pedig a kifejezőkészség kompetencia fejlődését segíti a tanulóban. A tanulói
kreativitás is erősödik.
3. 25-35:
Topográfiai feladat a tanár által kiosztott lapokon, ahol második
világháborúval kapcsolatos helyszínek lesznek bejelölve. Feladat ezeknek a
meghatározása egyéni munkával. A feladat nemcsak a térképen való eligazodást
segíti, hanem a természettudományos kompetencia fejlesztését is szolgálja. A
tanulók használhatnak atlaszt is, de a témazáróban már erre nem lesz lehetőség.
A munkaforma írásbeli.
Reflexió:
4. 35-45:
Az óra utolsó részében a második világháború témájával kapcsolatos IKT feladat
lesz. Ide egy Kahoot kvízt választottam. Tanári utasításra a csoportoknak újra
kell alakulnia és hagyományos csoportmunka módján kell versenyszerűen kitölteni
a kivetített kvízt, amely jó válaszokat a tablateken jelölik. Ebben a részben a
digitális kompetencia fejlődését tűztem ki célul. Annak érdekében, hogy
ösztönözzem őket a jó válaszra és az ismeretük felelevenítésére, a nyertes
csapat számára 5 pluszpontot számolok hozzá a témazáró dolgozatukhoz, ezzel
motiválhatók a további tanulásra. Választásom azért esett a Kahoot kvízre, mert
itt csak az első 3 helyezett van csak feltűntetve, így a többi csoport nem fog
szégyenkezni az eredmények láttán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése